Daňové teorie

Synallagmatický – subjekt (poplatní), nemá pouze povinnost platit daň,ale má i právo ji platit daň (platit daň - být svobodný ve starém Řecku).
Obdobné dávky jako daně jsou např. příspěvky na sociální politiku, zdravotní pojištění atd. Mezi daně patří:
- všechny místní poplatky (za psa..)
- za dálnice
- za televizi
- recyklační poplatek od výrobků (připočte se k ceně výrobku)
- notářské poplatky za dědictví
Fiskální iluze – státní úředník i opticky se zdá daňové zatížení nízké, ale pravá daňová podstata daně (poplatku) se zruší, např. zrušení dědické daně, ale s tím že se musí uhradit poplatek notáře, v podstatě se odvod daňového charakteru nazve jinak.
Daňové zatížení = daňová kvóta = daňové příjmy/GDP x 100 …… ukazatel daň. zatížení, nejefektivnější ukazatel.
Jednoduchá daňová kvóta – do čitatele se zahrnují pouze daně z právního názvosloví (daň z příjmu …..), asi 28%.
Složená kvóta – platby na soc. a veřejné zdravotní pojištění + daně/ GDP ……. 38 _ 42%
Den daňové svobody = den ekonomické svobody
Milton Freedman (monetarista), navrhoval mít tento den jako sttní svátek, obrazně den, kdy přestává občan pracovat na stát a začíná pracovat pro sebe, možná přelom května a června, po tomto datu je HM = čisté mzdě.
Kam plynou daňové výnosy? – z každých 1000,- Kč:
- 280 ,- výdaje na provoz státu (elektřina, pošta, školení..)
- 140,- platby úředníků, policistů, hasičů a učitelů
- 70,- sociální dávky a podpory v nezaměstnanosti
- 40,- zdravotní pojištění na vězně, studenty, nezaměstnané
- 30,- příspěvky do pokladny EU
- 270,- starobní důchody
- 80,- dotace firmám, záruky za jejich půjčky
- 40,- úroky ze státního dluhu
- 30,- nemocenská
- 20,- věda a výzkum
KLASIFIKACE DANÍ
Daně jako příjem určité moci nebo vrchnosti nutně existují se vznikem státu, se vznikem peněžního hospodářství.
Mezi předchůdce přímých daní patří domény – byla platba panovníkovi za právo těžit v jeho lesích nebo pást na jeho pastvinách.
Dále regály – solní, horní, pivní atd. – tj. propůjčení těžit …. Kontribuce – předchůdce přímých daní, do historie se zapsaly tím, že měly zlv. způsob výběru. Repartiční kontribuční výběr – nejprve se určil výnos daní a pak se částka rozpočítala na kraje, obce atd. Akcizy – se vybíraly za prodej zboží na tržištích. Akciz – problém středověké daně, druhá část je ze současnosti: akcizem označujeme spotřební daně uvalené nevybraná zboží. V rámci čes. legislativy spotřební daně (na alkohol, cigarety), tomu odpovídá anglický akcíz. Z hlediska teorie spotřební daně jsou veškeré daně uvaleny na spotřebu (akcízy, dph, daň z obratu – v jiných zemích, daň k ochraně živ. pr.). Pro ilustraci na území ČR – první zmínka regálu je v 10. století.
1799 - v Anglii byla zavedena první důchodová daň jednotlivců (i odpočty na děti)
1868 – Německo, 1. zmínka o dani ze zisku firem
1898 – první zavedení příspěvku na soc. zabezpečení
Minulost Současnost
Jedná se o naturální povahu daní Peněžní a pravidelná platba, výnos je
Nepravidelná platba neúčelový,
Dříve účelový charakter daně¨ příjem veřejných rozpočtů
Příjem panovníka povinný charakter
Dobrovolný charakter
Charakteristické znaky nejnovějšího období:
- od 50. let zavádění DPH
- důraz na nepřímé daně
- probíhající četné daň. reformy (pokus o zavedení rovné daně z příjmu, snaha o nezvyšování daň.kvóty, problematické využívání dani ze zisku firem v hospodářské politice
- v současnosti snaha o omezování škodlivé daňové konkurence (boj proti daň. rájům..)
- snaha o zavedení ekologizace daň. soustav
- snaha o oddělení systému sociálního zabezpečení od daň. soustavy
Nejčtenější kniha je bible a i tam je zmínka o daních. První výběrčí daní – svatý Matouš.
Klasifikace daní
Třídění daní:
- přímé – důchodové, majetkové
nepřímé – rozdílná osoba plátce a poplatníka, plátce je ten, který ze zákona daň stanoví, vybírá, uvádí a poplatník je osoba, na kterou dopadlo daň břemeno – není dostačující pro daňové teorie. Podnik vyrábí a prodává alkohol – poplatník ten, kdo alkohol koupí. Každá daň (kromě teoretického extrému) dopadne ve svých důsledcích na obě strany trhu, tj. jak na prodávajícího tak také na kupujícího.
- členění podle subjektů daně – daně uvaleny:
- jednotlivcům (FO, RČ a bydliště)
- korporacím (PO, DIČ, IČ, stálá provozovna)
- Domácnostem – říkáme tomu spliting, v evropských zemích známe dvojí spliting, tj. manželský spliting (za předem stanovených podmínek si manželé mohou rozdělit daňový základ na dvě poloviny a zdaňují každý sám. Dále známe domácnostní spliting – u některých příjmů ve Francii, je lepší než manželský, sečte se příjem a vydělí počtem osob v domácnosti.
- 3. podle kritéria jak zohledňují důchodovou situací poplatníka
- daně osobní (daň z příjmu)
- daně in rem (k věci – daň darovací)
- podle mechanismu – daňová distorzita – narušení, neboli ovlivnění tržního mechanismu
- širší pojetí – neexistuje žádná daň, která by nenarušovala trž. mechanismus a to ze dvou hledisek:
- důchodový efekt – daň snižuje důchod jednotlivce
- substituční efekt – daň narušuje poplatníkovi preference, zvyklosti, chování
např. pokud bude vysoké zdanění práce, preferuji volný čas nebo záměna zboží, která jsou rozdílně zdaněna – substit. efekt…šumivé víno versus bublinkové víno (tj. uměle sycené)
- užší pojetí – tvrdí, že existují i nedistority daně a to jsou takové, které nemají substituční efekt, mají jen důchodový efekt. Jsou to např. „daně z hlavy“ – daň, která existovala v historii, chtěla ji zavést M. Teacherová – poslední hřebíček do rakve – neprosadila ji.
- kritérium vztahu daňové sazby k daňovému základu, který členíme:
- daň jednotková – daň je dána jednotkou na určitý kus (např. u alkoholu 265 kč/l čistého alkoholu)
- daň ad valorem (v hodnotě), daň se vyvíjí společně s cenou, např. DPH, % z daňového základu
- 6. podle ekvivalence
- ekvivalentní – daně takové , u kterých je jedno na kterou stranu trhu se uloží (např. příspěvky na sociální zabezpečení), v Německu je to 50:50 (zamtel x zamnec)
- podle OECD – pro účely mezinárodního srovnání
- podle státního rozpočtu ČR (3. zelená strana)
- podle progresivity – technická stránka věci
Podle progresivity = daň / daň. základ ….. předpis pro současnou daň z příjmu FO (str. 11), u nás je nejnižší daň. sazba 15% ……
---------- u nás je to klouzavě progresivní daňová sazba.
Efektivní daňová sazba – to co poplatník skutečně platí už po odpočtu různých daň. položek neboli úlev (§15). Tzn. Od ZD odečtu 38040, pak teprve počítám daň.
Průměrná daňová sazba - nezohledňuje daňové úlevy, ale definuje jaké % z daňového základu skutečně poplatník platí. Pokud ZD = 150 tisíc a je v pásmu 20%, jeho daň. sazba bude někde kolem 15 – 20%. Průměrná daň. sazba dosáhne hodnotu nejvyšší nominální daň. sazby v nekonečnu (limita nekonečno). Na Slovensku rovná daň 19% - není správné, když říkají, že je lineární, mají vysoké nezdanitelné minimum. Tomuto % se přiblíží jen nejvyšší skupiny. Stupňovitá progresivní daň !!!!! – pozor to není správné!!!!!!! – říká katedra financí.
Progresivita daně = daň / důchod neboli příjem
Regresivní daň – čím vyšší důchod, tím nižší daň a naopak. Ano existují, jako příklad se uvádí, že regresivní povahu má většina DPH obsažená v ceně základních potravin anebo u vína a piva, při snížení důchodu nenavštěvuji restauraci, ale koupím si pivo domů (daň z piva). U nás se musí zavést daně k ochraně životního prostředí, v prvé řadě na elektřinu a pak na černé uhlí. Dopadá to na domácnosti, v jejichž výdajích jsou tyto výdaje velmi značné (např. rodinné domy..).
Progresivita:
- Bodová – tj. teoretický koncept, musíme mít spojitou fci (daň, důchod), v bodě je progresivní, pokud 1. derivace je vyšší než 0, kde je menší než 1 je regresivní
- Lokální – neboli intervalová progresivita daně, může mít tři různé metody výpočtu
A: Progresivita průměrné sazby T1/Y1 - T0/Y0 / Y1 – Y0, T = daň, Y = důchod
B: Progresivita daň. povinnosti T1 – T0/T0 x Y0/Y1-Y0
C: Progresivita příjmu po zdanění / (Y1-T1) – (Y0-T0)/Y0-TO x Y0/Y1-Y0 /
A B C
Proporcionální 0 1 1
Progresivní menší 0 menší 1 větší 1
Regresivní větší 0 větší 1 menší 1
- Globální – budeme se jí věnovat později. Je to tzv. Lorenzova křivka.
DAŇOVÉ PRINCIPY
T. AKVINSKÝ (1268 – vydal stěžejní dílo):
- pokud poplatník odvádí daň, tak musí za tento odvod získat jakousi protihodnotu (neplatit daň je těžký hřích, ale je hřích, když mu panovník za to nic nedá)
- Tvrdí, že zdanění pracovních příjmů má být co nejmenší, protože práce je břemenem
F. QUNESAY 1758 – fyziokrat, veškeré bohatství pochází z půdy
- prosazuje pouze jednu daň a to daň z půdy neboli daňový monismus
A: SMITH (1776)
- je znám daň. Kanony – princip platný do současnosti, jsou čtyři:
- 1.v každém státě by měli poddaní příspívat tak, aby to co nejlépe vyhovovalo jejim možnostem
- 2. daň, kterou má každý jednotlivec platit by měla být stanovena předem nikoli libovolně
- 3. každá daň by se měla vybírat tehdy a takovým způsobem, kdy se to poplatníkovi nejlépe hodí
- 4. každá daň by měla být propracována tak, aby obyvatelé platili co nejméně nad to, kolik ona daň skutečně přináší do státní pokladny.
D. RICARDO 1813
– zabývá se daní ze zisků firem
F. EDGEWORTH 1915
PIGOU A. 1925 – jsou dáni do jedné hromady, přispěli k propagaci marginální analýzy daň. teorií
Principy současnosti
- princip efektivnosti
- princip administrativní jednoduchosti
- princip pružnosti
- princip spravedlnosti
V rámci principů musí být jeden stanovený jako hlavní a ostatní musí být podřízeny. Principy jsou v protikladu (princip spravedlnosti kontra princip efektivnosti). Některé příjmy jsou zdaňovány podle zvl. sazbou (příjmy u zdroj). Pokud chceme zachovat spravedlnost, měly by se příjmy zdaňovat stejnou sazbou, dle efektivnosti např. nevyplňovat daňové přiznání.
Princip pružnosti
Vestavěný stabilizátor (automatické stabilizátory) – progresivní sazba daně z příjmu. Může působit proticyklicky.
Princip efektivnosti
- rawlsiánství - U = min (u1,u2,u3……….Un) , daň. systém je efektivní pokud užitek jednotlivého poplatníka zvyšovat.??
Efektivita daň. systému se bude zvyšovat, pokud se bude zvyšovat užitek nejhůře postaveného jedince.
- utilitářství – U = suma (od u do i = 1) Ui , efektivní pokud se bude zvyšovat užitek od prvního až po n-tého poplatníka
Princip administrativní jednoduchosti
Náklady členíme na:
- přímé – náklady fú,
- nepřímé – náklady vyvolané, vyplnění daň. přiznání, odnesení na podatelnu …., vyvolané nákl. jsou až 4x vyšší než náklady přímé
Podle toho, kdo odvody vybírá:
- ústřední finanční orgány – z roku 2002, 3,47%, pokud vyberu na dani 10 tisíc, tak náklady jsou 347,--
- celní orgány – 1,51%, z každé 100,-- je to 1,50,--
- ČSSZ – 0,43%
- Zdravotní pojišťovny – 0,9%, tj. 0.90,-- z každé 100,--
- Celkem 1,53% z každé 100,--
Nejnižší náklady jsou na spotřební daně tj. 0,54%, pak daň z příjmu PO 0,93%, dále DPH 0,98%, daň z příjmu FO 1,43%. Pak majetkové daně a 1. místo obsadila daň dědická tj. 48% nákladů.
Podíl nepřímých nákladů na daň.výnosech daně z příjmu FO u závislé činnosti tvořil 16% z výnosů.
Přímé náklady jsou nižší než nepřímé, dle dostupných analýz 1:4, u osobní důchodové daně.
Z hlediska osobní důchodové daně je nejvíce nákladné zdaňování OSVČ, extrémně nákladné jsou majetkové daně, zejména daně převodové.
Náklady na výběr nepřímých daní, jsou nižší, než náklady na výběr přímých daní.
Princip spravedlnosti
- princip horizontální spravedlnosti – řeší jak zdaňovat poplatníky, kteří mají stejný příjem. Např. problém jak ohodnocovat nepeněžní příjmy. Další problém, jak a kde zdaňovat poplatníka.
Jak zdaňovat poplatníka, který má nějaký důchod – příjem, ten má zdroj a své užití.
Otázka:Je lepší preferovat nepřímé zdanění pomocí nepřímých dani, anebo preferovat důchodové daně! (skripta str. 67 – obr.4), + tabulka č. 3 materiály, které dal na přednášce – str. 6. Srovnání daně důchodové a spotřební.
Nechť osoba A není spořivým typem a vše utratí a osoba B všechno uspoří.
V období „I“ měl poplatník A i B příjem 10 tisíc. Nejdříve budeme používat důchodovou daň. Nechť daň je 10%, takže oba zaplatí na dani 1tis. Kč. Jaká bude v tomto případě spotřeba? Poplatník A vše utratí – spotřeba je 9 tisíc, B nic neutratil. Jaké jsou úspory? A = 0, B = 9 tisíc.
Období II: poplatníci nezískali už žádný příjem, ale úroky jsou 10%. A = 0, B = 900,--. I úrok je příjmem poplatníka. Stále je důchodová daň 10%, A = 0, B = 90,-- ….. zaplacená daň. Spotřeba A = 0, B = 9810,--. B v tomto období vše spotřebuje. Zajímá nás celková daň za obě období. A = 1 tisíc, B = 1090,--. To je situace, kdy jsme zdaňovali poplatníky pouze důchodovou daní.
Zdaňování spotřební daní, téže příklad:
Příjem 10 tisíc A i B. Je zde 10% spotřební daň. A zaplatí na dani 1 tisíc kč, spotřebuje 9 tisíc a úsporu má 0. B zaplatil na dani 0 a nespotřeboval nic, úspory má 10 tisíc. Druhé období: A zaplatil na dani 1 tisíc, B příjem na úroku je 1 tisíc, daň 1100, spotřeba 9900,-- a tentokrát zaplatil na dani 1100,-- Kč. Vnese zde zmatek, když vložíme další řádek, diskontovaná daň. Její hodnota je časová hodnota daně, jinak řečeno, říká nám jak vysoká by byla daň, kdyby ji všichni jedinci platili v době, kdy byl vytvořen důchod. Jak se spočítá diskontovaná hodnota? U důchodové daně je u A = 1000, B = 1082, spotřební daň A = 1000, B = 1000, z tohoto hlediska vyplývá, že ten typ spotřební daně by byl spravedlivější, než důchodové daně. ….matematický názor
Druhý názor, pokud bychom preferovali pouze spotřební daně, tak by to bylo nespravedlivé vůči domácnostem, které svůj důchod ihned utratí.
Daňový systém bude vždy kompromis mezi daněmi přímými a nepřímými.
DAŇOVÁ INCIDENCE
Tento termín se už nepřekládá, v češtině je to dopad anebo účinky, také vlastnosti.
Je zde graf – je na str. 70
Přebytek spotřebitele - v čase t = 1, před zavedením daně je objem finančních prostředků, který byli ochotni vydat za výrobek ti spotřebitelé, kteří by výrobek koupili za vyšší cenu, než je cena tržní. V čase t = 2, je přebytek spotřebitele nižší. Úbytek t1 oproti t2 je daňové břemeno na straně spotřebitelů. Stejným způsobem dojdeme k daňovému břemenu na straně výrobce. Celkové daňové břemeno je součtem břemena jak spotřebitelů, tak výrobců. Obdelník z grafu je daňový výnos.
Budeme jí nejdříve zkoumat v podmínkách dokonalé konkurence a jednotkové daně.
Pokud byl přebytek spotřebitele, zavedli jsme jednotkovou daň, takže nám daň ubrala přebytek spotřebitele. Plocha – daňové břemeno na straně spotřebitelů.
Graf č. 4, str. 7 (jeho materiály)
Pokud budu spotřebitel, tak chci, aby břemeno bylo co nejnižší. Co způsobuje rozdělení celkového daňového břemene?
Úloha cenové elasticity při zdaňování
Graf 4 vlevo
Na dokonalém trhu při zavedení jednotkové daně platí
- čím je elasticita nabídky nižší, tím při uvalení daně se méně zvýší cena a tím je nižší úbytek zboží na trhu.
Graf 4 vpravo
Na dokonalém trhu při zavedení jednotkové daně platí:
- čím je cenová elasticita poptávky nižší, tím po uvalení jednotkové daně se více zvýší tržní cena a tím se méně sníží úbytek zboží na trhu.
Matematicky:
Es2 < Es1 : (p1 – p0) > (p2 – p0) ^ (Q0 – Q1) < (Q0 – Q1)
Ed2 < Ed1 : (p1 – p0) < (p2 – P0) ^ (Q0 – Q2) < (Q0 – Q1)
Snaha ekonomických subjektů
- Spotřebitelé mají zájem, aby na zdaňovaný výrobek měli pokud možno, co nejvyšší cenovou elasticitu své poptávky a dále aby výrobci měli co možná nejnižší cenovou elasticitu nabídky.
- Výrobci sledují opačný zájem – nejnižší cenovou elasticitu poptávka a vysokou elasticitu nabídky.
- Vláda má snahu, aby zdaňovala ty výrobky, které výrobci nepřestanou vyrábět a současně spotřebitelé nepřestanou kupovat, výrobek má mít co nevyšší cenovou elasticitu nabídky a co nejnižší elasticitu poptávky. – Ramseyovo pravidlo (Frank Ramsey).
Nadměrné daňové břemeno je ta část, kterou ve formě výnosů nezískal stát, veřejné rozpočty. Jinak řečeno, to jsou ekonomické náklady zdaňování.
Nerealizovaný obrat - jsou to výrobky, které díky uvalení daně nebyly vyrobeny a prodány.
Co ovlivňuje velikost daňového břemene?
- optimem je taková daň, která nemá žádné daňové břemeno.
Úloha cenové elasticity
- Pokud bude poptávka (respektive nabídka) absolutně elastická (bude mít horizontální tvar) potom bude nadměrné daňové břemeno tvořeno pouze částí daňového břemena výrobce (respektive spotřebitele).
- Pokud bude poptávka nebo nabídka absolutně neelastická, potom nadměrné daňové břemeno nevznikne.
Vliv velikosti nadměrného daňového břemene a samotné daně:
Pokud se zvýší daň n-násobně, tak daňové břemeno se zvýší en na druhou násobně. Z tohoto hlediska vyplývá, že daňový systém by měl být tvořen velkým množstvím malých daní. Tento závěr nelze brát izolovaně.
LORENZOVA KŘIVKA
… a její modifikace představují nejčastější ukazatel globální progresivity daní. (viz. Str. 102 - 107).
Dvě pravidla:
- součty se berou kumulativně a počet domácností se bere také kumulativně
- musím začít ekonomikou s nejnižšími příjmy
Ginino koeficient
… počítá, že si plochu mezi touto hypotetickou a skutečnou L.K. označil x a pod skutečnou křivkou označil y.
……. X
-------- x 100%
X + Y
Plocha X je nula
Čím více je v ekonomice rovnoměrné rozdělování, tím více se blíží Ginino koeef. Nule.
Kdyby v ekonomice bylo absolutně nerovnoměrné rozdělování důchodů, tak by křivka byla odpovídala vodorovné křivce.
Čím dochází k větší diferenciaci v ekonomice, tím se více blíží Ginův koeef. k číslu 1.
V roce 1993 měl Ginův koef. v ČR (jedná se pouze o domácnosti, kde je alespoň jeden člen zamnec) hodnotu 20,24%. V roce 1997 to bylo 21,93%, 2000 tj. 22,28%.
Měření celkové progresivity
Str. 107
G* - křivka k dnešnímu dni
Provedeme reformu daňového systému nebo srovnání systému sociálních dávek – G.
M = 1- G* / 1 – G
Čím je nižší M, tím je daňový systém progresivnější.
Kakwani - ekonom, Australan, str. 107
… přiřadil křivku koncentrace – koef c, obr. 4 – 7, str. 107
K = C – G, pokud se zvyšuje K, zvyšuje se globální míra progresivity.
Incidence na nedokonalých trzích
Graf č. 6,7,8 na ofocených materiálech str. 8
Trh práce- je charakterizován zahnutou křivkou a nedokonalou konkurencí. Jedná se o daň advalorem. A nechť má tato daň hodnotu E0 EX k LO L1. graf č. 6,
A: V případě, že bude daň ze zisku uvalená na firmu, která maximalizuje svůj zisk, buď přestane vyrábět anebo bude vyrábět stejné množství produkce.
B: V případě uvalení daně ze zisku, může snížit množství své produkce v závislosti na stanovené výši minimálního zisku.
7. 11. 2005
Materiál: daně v EU – daně v EU pan Jahoda – www.ekf.vsb.cz/pers/~jsi/
Teorie jednotlivých druhů daní
Skripta 110
Osobní důchodová daň
(DPFO), schéma na str. 129
- poplatník, předmět daně versus co není předmětem daně, osvobození od daně z příjmu, a z § 4 ho můžu rozdělit na dalších pět skupin:
- §6 určuji DZD podle §6 tj. P – V (zde patří socka a zdravka)
- §7, DZD § 7 P - V
- §8 kapitálové příjmy DZD, P
- §9 příjmy z pronájmu, DZD = P - V
- §10 ostatní příjmy , DZD = P - V
……….. všechny tyto příjmy mohou být zdaněny zvl. sazbou daně dle § 36 – tzv. srážková daň, pokud nejsou zdaněny zvl. sazbou daně
Celkový základ daně
- § 15 – nezdanitelné částky
- § 34 – odpočitatelné položky
Upravený základ daně
- § 16 daň
- § 35 slevy na dani
§ 3 – Předmět daně
Jak vymezit zdanitelný důchod?
Příjem:
- hrubý nebo čistý,
- kapitálový nebo pracovní
- nominální nebo reálný
- realizovaný nebo zvyšující bohatství
- pravidelný nebo kolísavý v čase
- zdaňovaný nebo získaný formou transferů
- tržní nebo imputovaný (ten, který nepřešel trhem)
§ 4 – osvobození
§7a - Minimální základ daně
DHK - daňová hospodářská kartotéka - Praha Linde č.2/2005
www.psp.cz č.1040 - změny daně z příjmu
Daňová asignace – na Slovensku a v Maďarsku, také v Itálii, návrh byl podán také loni u nás, ale nebyl přijat. Poplatník může rozhodnout, kam poplyne část jeho daně.
V Maďarsku mohou asignovat svou daň ve výši 1%, buďto církvím, nestátním organizacím, kromě politických stran, můžu knihovnám, akademii věd, divadlům a dalším státem dotovaným programům.
Inflace a osobní důchodová daň
Inflace má specifický dopad na osobní důchodovou daň. V případě růstu inflace se poplatník dostává do vyššího zdaňovacího pásma a platí vyšší daň.
- způsob řešení – budu zvyšovat odpočitatelné položky
- způsob – můžu zvyšovat anebo měnit daňová pásma
- způsob – mohu měnit sazby daně v pásmech
- způsob – pásmo nulové daně
- způsob – kombinace všech způsobů
Vlastnosti osobní důchodové daně
- svojí progresivitou nejlépe vyhovuje principu platební schopnosti
- je to typický vestavěný stabilizátor
- tato daň má nízkou distorzi (málo ovlivňuje rozhodování spotřebitele o nákupu výrobků),
- vysoká distorzita na trhu práce (ochota mít zdanitelné aktivity)
- daň je pro stát výhodná – samotou existencí poplatníků, není problém se zdrojem daně!
- Nejméně populární daň
Daňové asignace – Slovensko – platný zákon dle § 50 může daň. poplatník poukázat až 2% na osobní účely, viz výše. Je to limitováno spodní hranicí, není limitováno horní hranicí.
Teorie sociálního pojištění
Sociální pojištění:
– veřejné zdravotní pojištění
– sociální zabezpečení :
- - důchodové pojištění
- státní politika zaměstnanosti
- nemocenské pojištění
Problémy – z hlediska teorie, kdo má příspěvky platit, zda zamnec nebo zamtel. V zahraničí se tyto příspěvky nazývají daní – u zamce – daň na výplatní listiny, u zamtele daň ze mzdových prostředků.
Vlastnosti odvodů:
- regresivně působící – mají min. vyměřovací základ a mají většinou maximální vyměřovací základ, mají vysoce distorzní účinky na práci
- plynou do zvláštního fondu SR, v některých státech jsou zakomponovány rovnou do osobní přímé daně (např. v Dánsku)
graf.str. dopad rozdělení příspěvků na sociální zabezpečení na trhu práce str. 177
zamci: W1Wn/W1 O
zamtel: Wb W1/W10
Koncept negativní důchodové daně – M. Friedman
- byl monetarista, snažil se omezit státní zásahy. Vadilo mu, že v ekonomice existuje spoustu sociálních dávek …. Systém láká k daňovým únikům. Přišel s konceptem negativní důchodové daně. Zkoušel to na vzorku 2 tiscíc rodin v Bostnu. Založen na dvou rovnicích:
T…. transfer
G…. Garantovaný důchod, by byl stanoven zákonem s tím, že příjem jednotlivce nesmí pod tuto garanci poklesnout
tn ….. sazba negativní důchodové daně, toto taky stanovuje vláda
Y ….. vlastní důchod (příjem)
T = G – tn x Y
YT …. Celkový důchod (neboli příjem)
YT = Y - + T
Např.: T = 5000 – 0,2 x 4000 = 4200
YT = 4000 + 4200 = 8200
Např. T = 5000 – 0,2 x 30000 = -1000
YT = 30000 – 1000 = 29000
Daň ze zisku firem
- nejmladší daň z velkých daní v daňovém systému. Existují na ni kontraverze a týkají se prvotní otázky, zda tato daň má vůbec existovat.
Argumenty zastánců (absolutistické pojetí):
- tito zastánci tvrdí, protože firmy mají vlastní právní subjektivitu
- daň je platba za limitované ručení
- příjem do SR
- daň může zachytit jinde nezachycené příjmy
- touto daní lze provádět stimulační politiku (investiční pobídky, daňové prázdniny …)
Integralistické pojetí (odpůrci):
- firma není živá osoba a že v konečném důsledku dopadne na jiné subjekty trhu, ať už na vlastníky firem, zamce, manažery … zvýší se ceny výrobků či služeb těchto firem, je to přesun daňové povinnosti
- touto daní by se neměla provádět selektivní politika
- rozdílnost mezi skutečným HV a samotným základem daně je mnohdy vysoká a že samotná daň. povinnost nevypovídá o skutečném zisku
I když se přikloním k odpůrcům, tak tato daň existuje v EU a v rámci EU se nechystá ani jeden stát tuto daň zrušit.
Zaměstnanec:
Hrubá mzda – 18 000
nezd. částka - 3 170
soc poj. – 1 440
zdrav. poj. – 810
základ daně – 12 600
záloha na daň – 2 065
čistá mzda – 13 685
Zaměstnavatel:
soc. poj. 4 680
zdrav. poj. 1 620
platí 24 300
www.cepin.cz – články o rovné dani
Problém odpisů
- stanovit délku a způsob odpisování
- koncept jednotné daně předpokládá zrušení odpisů – výdaj rovnou do nákladů
- 3 způsoby odpisování (rovnoměrné, zrychlené, sum of years digit* – používá se ve Španělsku a v latinsko-amerických státech.) Pouze v několika státech EU je umožněno použití libovolné metody odpisování.
* 8 let – doba odepisování (1+ 2 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7 + 8 = 36, v prvním roce odepíšu 8/36, v druhém roce 7/36 atd.)
Zásoby
- jsou dvě metody zahrnování zásob do nákladů (LIFO, FIFO)
Problém financování firmy
- úvěrem (pokud je půjčka daňově uznatelný výdaj, tak dochází k možné daňové úspoře)
skutečný úrokový dopad = di – di * úroková sazba
skutečný úrokový dopad = di * (1 – daňová sazba v %)
di – nominálně zaplacený úrok
Př.
Firma zaplatila 100 jednotek jako úrok. Daňová sazba je 26 %. Skutečný úrokový dopad = 100 * (1 – 0,26) = 74.
26 je daňová úspora.
- investicí (pokud by investice byla zajištěna z čistého zisku, pak je to pro firmu nevýhodné)
jednotka investice =(1/1- daňová sazba)* zisk brutto
Daňový klín je rozdíl mezi požadovanou mírou výnosnosti kapitálu před zdaněním a čistým osobním důchodem investora po zdanění.
Problém propojení daně ze zisku firem a osobní důchodové daně
a) Jeden extrém je ten, že existuje plné propojení osobní a firemní daně – plná imputace. Jednotliví akcionáři si mohou do svých daňových nákladů plně započíst daň zaplacenou na úrovni podniku – z dividend.
b) Systém nulového zápočtu (nulové imputace). Zisk je zdaněn dvakrát.
TEORIE MAJETKOVÝCH DANÍ
Jedná se o dvojí zdanění. Měly by být zrušeny. Šlo by je transformovat do osobní důchodové daně. Lze těžko ukrýt předmět daně – snadný výběr daní. Je to významný zdroj místních rozpočtů.
Rozdělení majetkových daní:
Daně z majetku
pravidelné nepravidelné
z čisté hodnoty z nemovitosti z transferů z transakcí z kapitálových výnosů
majetku
pozůstalostní darovací
dědická
Daň z kapitálových výnosů – v Německu. Při obchodování s CP. Většinou je včleněna do osobní důchodové daně.
Z transakcí – daň z převodu nemovitostí. Slovensko ji zrušilo.
Z transferů majetku – daň darovací a dědická.
Jaký měl vztah k dědickým daním J.M. Keynes?
Teorie nepřímých daní
- daně ze spotřeby - neberou ohled na příjmovou situaci poplatníka (daně inrem), neřeší celou řadu otázek. Nevýhody – nezohleňují cenovou kapacitu, neřeší se jimi sociální politika, nejsou šity na míru, jsou pro všechny stejné podmínky. Vláda je ráda stanovuje. V EU tvoří jednu z největších složek příjmových rozpočtů. Výhodou je, že jsou skryté. Podíl nepřímých daní – v čl. státech stoupá podíl nepřímých daní.
Klasifikace:
- specifické (selektivní neboli výběrové), jsou uvaleny pouze na vybrané skupiny výrobků. Při výběru komodit, které podléhají sleketivní klasifikaci, převládají fiskální kritéria (pivo, víno, maziva, paliva, cigarety a tabák)
- všeobecné
Příčiny selektivních daní:
- jsou fiskálně výnosné, ramseyovo pravidlo – stát zejména zdaňuje výrobky s nízkou elasticitou. Zdanění výrobků se dá politicky zdůvodnit – benzín ….., teoreticky to víme, ale hlavní důvod je fiskální – stabilní výnos.
Veškeré výrobky, které podléhají spotřební dani, podléhají zároveň zvýšené DPH. Tato spotřební daň je základem pro výpočet DPH. (výrobní náklad + zisk + spotřební daň (akcíz) … základ pro výpočet DPH.
- všeobecné :
- jednorázové
- daň výrobková
- z maloobchodního obratu
- z velkoobchodního obratu
- vícerázové
- duplicitní (kaskádovité)
- neduplicitní (nekaskádovité)
………… všechny tyto daně jsou daně z obratu
Jednorázová daň se vybírá v jednom okamžiku, v případě koncového spotřebitele, buď u výrobce nebo maloobchodníka anebo velkoobchodníka. V USA – daň výrobková.
Vícerázové daně:
- duplicitní daň – daň z obratu vystřídaná v roce 1993 za DPH. Vybírá se na každém stupni zpracování, tak v ekonomice záleželo, kolika stupni zpracování projde – předpokládalo to velké množství sazeb (tlustá publikace např. pro rok 1990).
- Nekaskádovitá – patří zde DPH.
DPH
Pozitiva:
- neutralita, protože z hlediska teorie by měli být všichni plátci DPH. Dále je zřejmé, že je DPH výhodné pro využití v mezinárodním obchodu – pojem intrakomunitární plnění – v rámci EU – jsou dva principy, dle kterých probíhá:
1. země původu – daň se vybere ve státě, ze kterého se služba dodává nebo služba poskytuje, princip původu by měl být zaveden i v EU. /Př. Auto - by bylo výhodné koupit v Lucembursku, kde je 15% DPH, aby tomu státy zabránili, zdaňuje se tímto způsobem.
Stát – původu plnění |
|
Stát urcení (spotřeby) |
|
Výstup |
Vstup |
Výstup |
Vstup |
DPH |
odpočet |
- |
odpočet |
- reverse charge – přesun (přehození) daňové povinnosti
2. Princip země určení spotřeby:
Stát původu plnění |
|
Stát určení (spotřeby) |
|
výstup |
vstup |
Výstup |
vstup |
Osvobozené plnění |
odpočet |
DPH |
Odpočet |
….. daň se vybere až ve státě určení.
Daňové úniky:
DPH nevýhody:
- administrativní náročnost
- při zavádění DPH panuje obava, že bude mít velký vliv na růst cenové hladiny. Když u nás bylo zavedeno DPH, tak vyvolal 9,1% nárůst cenové hladiny.
Způsoby výpočtů DPH:
- způsob výpočtu DPH – součtová metoda
- účetní metoda - rozdíl mezi firemními výstupy a vstupy násobeno daňovou sazbou v %
- nepřímá rozdílová metoda – (daň na výstupu firmy - daň na vstupu firmy ) = výstup firmy x daňová sazba v % - firemní vstup x daňová sazba v %
Počet sazeb
Platné sazby k 1. 8. 2005 platné pro EU
|
Supersnížená |
snížená |
základní |
Parking rate - dočasná |
Belgie |
|
6 |
21 |
12 |
ČR |
|
5 |
19 |
|
Dánsko |
|
|
25 |
|
Německo |
|
7 |
16 |
|
Estonsko |
|
5 |
18 |
|
Řecko |
4,5 |
9 |
19 |
|
Španělsko |
4 |
7 |
16 |
|
Francie |
2,1 |
5,5 |
19,6 |
|
Irsko |
4,4 |
13,5 |
21 |
16,5 |
Itálie |
4 |
10 |
20 |
|
Kypr |
|
5 |
15 |
|
Lotyšsko |
|
5 |
18 |
|
Litva |
5 |
9 |
18 |
|
Lucembursko |
3 |
6 |
15 |
12 |
Maďarsko |
5 |
15 |
25 |
|
Malta |
|
5 |
18 |
|
Holansko |
|
6 |
19 |
|
Rakousko |
|
10 |
20 |
12 |
Polsko |
3 |
7 |
22 |
|
Portugalsko |
5 |
12 |
21 |
|
Slovinsko |
|
8,5 |
20 |
|
Slovensko |
|
|
19 |
|
Finsko |
8 |
17 |
22 |
|
Švédsko |
6 |
12 |
25 |
|
Spojené království |
|
5 |
17,5 |
|
Nulové sazby – je v situaci, kdy je plnění osvobozeno od DPH, ale je nárok na odpočet (export, VB nulová sazba na dětské oblečení a knihy …).
Je dobré mít jednotnou sazbu či není?
- v jednoduchosti a transparentnosti – omezení daňových úniků. Není daní se sociálními účinky. Výrobky, které jsou zatíženy sníženou sazbou – bohaté i chudé domácnosti. Snížená sazba by měla být uvalena na výrobky základní spotřeby.
Má být stanoven obrat, od kterého má být firma plátcem DPH?
- nulová sazba
- osvobození od daně
Základním předpisem, který se týká DPH v rámci EU je 6. směrnice evropských společenství. Vyšla 6. května 1977 – základní směrnice DPH v rámci EU – 30x novelizována.
daňová asignace – Slovensko
– zák. č. 505/93 (03), § 50 =) daňový poplatník může poukázat až 2% daně na osobní účely =) min. 20 SKV, hranice není určena.
může asignovat – občanské sdružení, nadace, neziskové orga., neinvestiční firmy, Slovenský červený kříž, podpora sportu, mládeže, zachování kulturních hodnot
výhody:
- člověk může určit, kam by měl stát dávat peníze
- projev preferencí
nevýhody:
- ztráta smyslu daní
- o tyto asignace je státní rozpočet ochuzen
- administrativní náklady
- většina poplatníků poukazuje mediálně známým institucím
80% asignací získává 5 neziskových organizací – nadace slovenského Telecomu, nadace slovenského operátora Oranže.
V ČR nebyl návrh zákona na asignace přijat.
ODVODY SOC. POJIŠTĚNÍ
Dělíme:
a) veřejné zdravotní poj.
b) sociální zabezpečení:
- důchodové poj.
- státní pol. zaměstnanosti
- nemocenské poj.
Můžeme řešit problém, kdo má příspěvky platit:
a) zaměstnanec (daň z výplatní listiny)
b) zaměstnavatel (daň ze mzdových prostředků)
Zde mají být uvaleny na jednu stranu, nebo by se o to měli dělit. Státu by mělo být jedno, na kterou stranu by to uvalil.
Vlastnosti odvodů:
a) mohou působit regresivně
- mají minimální vyměř. základ
- mají maximální vyměř. základ
- poplatník s vysokým příjmem má strop
b) mají vysoce distorzí účinky na práci
Odvody SP:
– plynou do zvláštního fondu
– zakomponovány do samotné osobní důchodové daně
Veřejné ZP:
- odvodem se podílí zaměstnanec
- zvláštní odvod do speciálního fondu, který není součástí daňové soustavy
mzda S2
B S1
WB
E1 S0
W1
W0 A D1 D0
WA
D2 množství práce
L1 L0
DOPAD ROZDĚLENÍ PŘÍSPĚVKU NA SP NA TRHU PRÁCE
V čase t=0 v bodě E0 – poptávka po práci D0
- nabídka práce S0
|
Zavedená daň:
=) daň, kterou platí zam-ci
Zaměstnavatelé platí daň:
|
Zam-ci: nabídka práce poklesla
Zam-telé: poptávka po práci poklesla
Výnos daně WA AB WB, zam-ci WA AE1 W1, zam-telé W1E1 B WB
Hrubá mzda: 0 WB
Čistá mzda: 0W1
Vše bude platit zam-tel =) poptávka po práci D0 poklesla na D1, nabídka zůstává stejná
Vše platí zam-ec =) nabídka práce S0 poklesla, poptávka zůstává stejná.
Vznik stejného daň. břemene, akorát bude rozdíl v hrubé a čisté mzdě.
NEGATIVNÍ DŮCHODOVÉ DANĚ
Zkoušeno na vzorku 2000 rodin v Bostonu (USA). Experiment se neujal, v současnosti není v žádném státu zavedena.
Založeno na 2 rovnicích:
T = G – tn * Y
YT = Y +- T
YT = Y +- (G – Lm * Y)
T….transferová platba
G….garantovaný důchod
Tn….sazba negativní důchodové daně
Y…..vlastní důchod, příjem
YT…celkový důchod
G….byl by stanoven zákonem, příjem jednotlivce (domácnosti), nesmí poklesnout pod tuto hranici.
Př. G = 5000, Tn = 20%
Y = 5000 – 0,2 * 0
T = 5000
YT = 0 + 5000 = 5000,-
Př. G = 5000, Y = 4000, Tn = 20%
T = 5000 – 0,2 * 4000
T = 4200
YT = 4000 + 4200
YT = 8200
Př. V situaci, kdy dosáhne vl. příjem 25 000
G = 5000, Y = 25 000, Tn = 20%
T = 5000 – 0,2 * 25000
T = 5000 – 5000
T = 0
YT = 25 000 – 0
YT = 25 000 vlastní důchod je roven celkovému
Př. Y = 30 000, G – 5000, Tn = 0,2
T = 5000 – 0,2 * 30 000
T = 5000 – 6000
T = - 1000
YT = 30 000 – 1000
YT = 29 000
Bude platit pozitivní daň =) negativní daň se mění na pozitivní. Příjem 25 000 je hraniční hodnota příjemce.
DAŇ ZE ZISKU FIREM
Je nejmladší z daní v daňovém systému. Existují značné kontroverze na existenci daně, zda vůbec má tato daň existovat.
Argumenty pro:
- absolutistické pojetí
- firmy mají vlastní právní subjektivitu
- daň je platba za limitované ručení
- jedná se o příjem do SR
- může zachytit nikde nezachycené příjmy
- touto daní mohou provádět určitou stimulační politiku (státy mají investiční pobídky, přijímání prvozaměstnanců)
Argumenty proti:
- integralistické pojetí
- firma není živá osoba
- tato daň dopadá na jiné subjekty trhu (zvýšení ceny produktů)
- směla by se provádět selektivní politika touto daní
- složitost mezi skutečným výsledkem hospodaření a samotným základem daně je mnohdy vysoká =) samotná daňová povinnost mnohdy nevypovídá o skutečném zisku
DAŇ ZE ZISKU FIREM
Zaměstnanec |
Zaměstnavatel |
||
hrubá mzda |
18 000 |
soc. pojištění |
4680 |
nezdanitelná část |
3170 |
zdravotní poj. |
1620 |
soc. poj. |
1440 |
zam-tel platí 24 300,-
získá 10 615,- stát + fondy |
|
zdravo. poj. |
810 |
||
ZD |
12600 |
||
záloha na daň |
2065 |
||
čistá mzda |
13685 |
ODPISY
- stanovení délky a způsobu odpisování
- koncept rovné sazby daně předpokládá zrušení odpisů (v prvním roce všechno do N)
- v rámci praxe existují 3 způsoby odpisování:
- rovnoměrné
- zrychlené
- sum-of-years-digit (tato metoda se v rámci EU používá pouze ve Španělsku)
- pouze v několika státech (včetně ČR) je umožněno vybrat si libovolnou metodu odpisování u všech druhů majetku.
ad3. –